Friday, 28 September 2012

SENI JAHITAN.....SULAM TAMPAL DAN CROCHET...




Tetiba teringin nak menjahit balik …….bukan jahit baju tapi menyulam…..untuk sarung bantal, sarung kusyen, alas meja dll.

Emmmmm…….semalam ade la survey kat Google, pasal seni jahitan nie la…terpikat pulak ngan sulam tampal ngan crochet (yg mengait dengan satu hook) 


SULAM TAMPAL
  
Yang nie video tentang sulam tampal, kena tengok betul2....sulaman nie guna jahitan insang pari untuk mencantumkan susunan kain yang telah dibentukkan~tp ade juga yg pakai mesin jahit, ye tak!......kalau nak tahu lebih lanjut lagi boleh la ke laman  web Cheq Sue....




Cara jahitan insang pari....


CROCHET

Untuk Sy yg baru nak belajar video mungkin boleh membantu ...
Video nie ajar 'How To Single Crochet'... 


Yang nie pulak ajar 'How To Double Crochet'

Nampak macam senang je kan. Tengok memang le kan, kalau dah ade hook ngan benang dia tu lum tentu boleh buat......hehehehe....

Untuk lebih lagi gambar dan tutorial boleh la lawati laman Dinah's Crochet Stuff
http://www.blogamomcrochet.blogspot.com/

Tak sabar rasa nye nak cuba buat....tp entah bila la nak g kedai cari barang2 dia tu......hehehe....semangat bukan main berkobar2.....









Monday, 24 September 2012

KOMIK BUDAK GETAH......


ONE PIECE 

BUDAK GETAH 


Komik jepun yang dialih bahasa ke Bahasa Malaysia.......
Sebab tu lah buku nie dibaca dari kanan ke kiri.......






Nie la komik yang paling best EVEEEEEEEER!!!!!! 
Komik nie boleh wat kita ketawa non stop ( n_n HeHeHe....), kelakar gila-gila dan terharu hingga mengalirkan air mata serta mampu membuat sy rasa teruja dan tidak sabar untuk menunggu keluaran seterusnya.
Kisah lanun yang laen dari yang laen....sangat berbeza..


Komik nie hasil karya Eiichiro Oda. Eiichiro Oda merupakan kartunis yang sangat hebat dalam mengembangkan plot cerita, menghidupkan watak di samping melukis situasi pertempuran yang penuh aksi dan bergaya....

Okay, kat en3 nie sy selitkan sinopsis untuk komik budak getah volum 1 .......laen kali sy sambung volum yang seterusnya.....Komik nie sekarang dah No. 65.....dan masih terus berkembang jalan ceritanya........



Kisah budak getah nie bermula pada zaman lanun berleluasa, lanun-lanun bersaing hebat untuk mendapatkan harta karun tunggal "ONE PIECE" yang kononnya ditinggalkan oleh RAJA LANUN, "GOLD ROGER"


Komik BUDAK GETAH 
volum 1


LUFFY……..seorang budak yang bercita-cita mahu menjadi RAJA LANUN. Luffy sangat mengkagumi RED HAIR SHANKS, ketua lanun yang menjadikan pekan di kampung Luffy sebagai satu hentian.

Luffy juga telah termakan ‘BUAH SYAITAN’ yang dirampas oleh Shanks dan pengikut-pengikutnya dari kapal musuh.

 {Buah syaitan adalah benda yang paling bernilai di dalam lautan. Sesiapa yang memakannya, tidak akan tahu berenang untuk selama-lamanya…………}

BUAH GUM GUM (buah Syaitan) yang dimakan oleh Luffy telah mengubah badannya menjadi elastik seperti getah.





Kumpulan penyamun yang bermusuhan dengan Shanks telah menangkap dan mencampakkan Luffy ke laut. Shanks menyelamatkan Luffy daripada lemas dan diserang oleh makhluk laut.Dalam usaha menyelamat itu Shanks kehilangan sebelah tangannya.
Luffy berhasrat kuat untuk menjadi seorang lanun dan menjadikan topi jerami yang dihadiahkan oleh Shanks sebagai lambang. Luffy memulakan pelayaran dengan menaiki perahu dan berlayar seorang diri serta cuba mendapatkan teman untuk membentuk satu pasukan lanun.
Bertemu Roronoa Zoro, si pemburu lanun yang sedang ditawan oleh Angkatan Laut. Luffy mengajak Zoro menyertai kumpulan lanunnya, tapi Zoro menolak. Selepas membantu Zoro melepaskan diri, Zoro menerima tawaran Luffy. Penyertaan Zoro ke dalam kumpulan lanunnya. Mereka berdua meneruskan pelayaran. Luffy dibawa pergi oleh seekor burung, lalu bertemu pula dengan Nami, si pencuri lanun.............. 



Dalam volum 1 nie Luffy telah bertemu dengan

 #Coby

 #Albida; Lanun perempuan~batang berduri

 #Roronoa Zoro~pemburu lanun

Roronoa Zoro, atau nama samaran "Pemburu Lanun Zoro". Zoro ialah pemedang yang berlawan dengan tiga pedang, dengan memegang pedang ketiga di mulut. Untuk mengotakan janjinya kepada sahabat lamanya, Kuina, dia berhasrat untuk menjadi pemedang terhebat dunia dengan mengalahkan Dracule Mihawk. Zoro pernah menjadi pemburu upahan sebelum berjumpa dengan Luffy.

 #Hermeppo~ anak Kapten Morgan
 #Kapten Angkatan Laut~Tangan Kapak Morgan
 #Nami~Pencuri khas mencuri dari lanun.

Watak2 nie mungkin akan muncul kembali di volum yang seterusnya......       



Friday, 21 September 2012

Asian wave 声动亚洲 茜拉 Shila Amzah-2


Best sangat suara shila..Mantap...Power.....


"Set Fire To The Rain"

I let it fall, my heart,
And as it fell you rose to claim it
It was dark and I was over
Until you kissed my lips and you saved me

My hands, they're strong
But my knees were far too weak,
To stand in your arms
Without falling to your feet

But there's a side to you
That I never knew, never knew.
All the things you'd say
They were never true, never true,
And the games you play
You would always win, always win.

[Chorus:]
But I set fire to the rain,
Watched it pour as I touched your face,
Well, it burned while I cried
'Cause I heard it screaming out your name, your name!

When I lay with you
I could stay there
Close my eyes
Feel you here forever
You and me together
Nothing is better

'Cause there's a side to you
That I never knew, never knew,
All the things you'd say,
They were never true, never true,
And the games you play
You would always win, always win.

[Chorus:]
But I set fire to the rain,
Watched it pour as I touched your face,
Well, it burned while I cried
'Cause I heard it screaming out your name, your name!

I set fire to the rain
And I threw us into the flames
When we fell, something died
'Cause I knew that that was the last time, the last time!

Sometimes I wake up by the door,
That heart you caught must be waiting for you
Even now when we're already over
I can't help myself from looking for you.

[Chorus:]
I set fire to the rain,
Watched it pour as I touched your face,
Well, it burned while I cried
'Cause I heard it screaming out your name, your name

I set fire to the rain,
And I threw us into the flames
When we fell, something died
'Cause I knew that that was the last time, the last time, ohhhh!

Oh noooo
Let it burn, oh
Let it burn
Let it burn



Saturday, 15 September 2012

Koleksi Novel Damya Hanna....





 Damya Hanna @ Intan Suhana Ramli telah menghasilkan 7 buah novel iaitu;
Bicara Hati
Sepi Tanpa Cinta
Saat Cinta Bersemi
Relaku Menanti
Senafas Cinta
Ternyata Cinta
Ilham Hati

 Tp sy blum baca lagi novel Ilham hati nie.....hehehe...


Bicara Hati
Karya Damya Hanna
Terbitan ALAF 21 Sdn. Bhd. /Tahun 2003
Harga RM 18.00
‘Tatkala
sendirian hatiku
terdengar degupan
cintamu’

SINOPSIS YG TERDAPAT DI BELAKANG KULIT NOVEL
DALAM satu kemalangan kecil yang tidak disengajakan, Tengku Syahran dan Zahlia bertemu. Ketika itu, Tengku Syahran sedang buntu memikirkan cadangan emaknya ingin menjodohkan dia dengan Linda, seorang wanita yang tidak pernah dicintai.

Seminggu mengenali Zahlia, Tengku Syahran menyatakan hasratnya untuk memperisterikan Zahlia untuk mengelak dirinya dikahwinkan dengan Linda. Zahlia terkejut dengan permintaan Tengku Syahran. Tengku Syahran tidak dikenali dan tidak mungkin Zahlia boleh jatuh cinta dengan pemuda itu.

Zahlia serba salah untuk menerima lamaran itu. Pelbagai cara dilakukan oleh Tengku Syahran untuk memenangi hati Zahlia. Akhirnya Zahlia akur tetapi dengan syarat, iaitu hak-hak peribadi Zahlia tidak akan diganggu.

Setelah diijabkabul, Tengku Syahran mula berubah. Egonya terlalu tinggi dan dia tidak mengikut penjanjian yang telah ditetapkan. Zahlia rasa tertipu. Tengku Syahran telah mungkir janji. Kini timbul pelbagai konflik dalam rumah tangganya.

Benarkah hakikat bahawa perkahwinan yang berdasarkan kontrak tidak dapat mengundang rasa cinta, kasih, sayang dan kerinduan? Bicara Hati sebuah kisah yang dapat mengungkap segala rahsia.




Nie cover novel Bicara Hati yang baru....





Sepi Tanpa Cinta
Karya Damya Hanna
Terbitan ALAF 21 Sdn. Bhd. / Tahun 2004
Harga RM 18.00
‘Ku tetap menanti
 selagi ada asa
di sebalik rindu
yang tegar’

SINOPSIS YG TERDAPAT DI BELAKANG KULIT NOVEL
HAZIQAH mempunyai impian untuk hidup bahagia di samping Yusri. Namun, tiada siapa menyangka di saat hari bahagia itu bakal menjelma, ada yang membuat onar sehingga kesucian dirinya dipersoalkan. Lantaran itu, pelamin angannya musnah bersama harapan dan hatinya hancur umpama terhempas!

Namun, Haziqah nekad. Majlis perlu dilaksanakan. Yang penting, fitnah dapat ditamatkan. Biarpun Fakrul tidak pernah dicintai, dia rela asalkan kesucian dirinya dapat dibuktikan. Tetapi malang, perkahwinan yang tercipta itu hanya menambahkan penderitaan yang sedia tergalas di bahu. Dia dikeji dan digantung tak bertali!

Bagi Fakrul, cintanya bukan untuk Haziqah tapi masih untuk Azura. Gadis pertama yang dicintainya... tetapi kecurangan Azura menambahkan kebenciannya kepada Haziqah. Dia benci pada perempuan yang tidak setia. Namun, pertemuan kedua antara Fakrul dan Haziqah membuatkan dia mula yakin bahawa Haziqah adalah miliknya. Bukan Yusri mahupun Hafiz... sepupunya.

Mampukah Haziqah menyambut huluran cinta Fakrul setelah dirinya puas dihina? Haziqah tidak mahu pisang berbuah dua kali! Baginya, kedukaan lalu masih bertapak utuh di hatinya. Cukuplah sekali...






Saat Cinta Bersemi
Karya Damya Hanna
Terbitan ALAF 21 Sdn. Bhd. /Tahun 2005
Harga RM 18.00
‘Biar beribu tahun
akhirnya hatimu
akan kembali
ke lubuk kasih kita’

SINOPSIS YG TERDAPAT DI BELAKANG KULIT NOVEL
BENAR, tiada siapa yang mengharap derita sepanjang hidupnya. Begitu jua dengan Nur Dhuha yang tidak pernah mengimpikan duka. Namun, takdir sudah tertulis... kehidupannya terus dirundung malang.

Syamir... walau kewujudan semula lelaki itu tidak pernah dimahukan sama sekali, dia tetap tega memburu Nur Dhuha. Dendamnya begitu mendalam walau episod duka sudah berlalu bertahun lamanya. Nur Dhuha... didera mental dan fizikal seolah tidak layak menikmati hidup. Walau derita, jauh di sudut hati, dia tetap mendambakan kasih dan sayang. Bencinya terhadap Syamir hanya di bibir. Luka yang dicipta Syamir berulang kali dirawat sendiri sehingga sabarnya mencapai kemuncak.

Kehilangan Nur Dhuha meragut keegoan Syamir. Benarlah kata orang, betapa pentingnya seseorang itu hanya dapat dirasai apabila kita kehilangannya. Tatkala hampir kehilangan gadis itu, perlahan-lahan cintanya datang bersemi. Lantas, dia kembali sebagai pemburu demi sebuah kemaafan. Wajarkah kemaafan buat Syamir setelah Nur Dhuha hampir hilang pedoman diri? Masih adakah harapan untuk Nur Dhuha mengecap bahagia?




Rela Kumenanti
Karya Damya Hanna
Terbitan ALAF 21 Sdn. Bhd. / Tahun 2006
Harga RM 19.90
‘Sesungguhnya
penantian ini satu seksaan yang
 mengguris hati hingga luka’

SINOPSIS YG TERDAPAT DI BELAKANG KULIT NOVEL
BAHAGIAKAH Nurin Aina jika hidupnya bagai lilin membakar diri? Dia terpaksa mendepani Liyana dan Mylia yang pendendam. Begitu juga dengan Luqman serta Zamil yang mengharapkan kasihnya. Setiap wajah yang berkisah, Nurin bagai hilang luahan rasa.

"Jika aku di hatimu,
 mengapa dia yang jadi sebutan?"

Berkali-kali frasa itu diulang. Zamil cuba menahan sebak. Jiwa lelakinya menangis. Tidak pernah dia merasakan sakitnya bercinta. Puas sudah dia memarahi hatinya yang degil. Tapi bayangan Nurin juga yang dinanti-nantikan. Tewaskan dia pada seorang gadis yang egois?

Nurin memang mengerti perasaan Zamil. Sengaja dia berdolak-dalih, lelaki itu 'hanya kawan.' Entah berapa kali dia membohongi hati. Sedangkan bila berjauhan, ada rindu yang menderu dan ada resah yang membara. Hangatnya membakar dalam diam... Hatinya yang terguris tak nampak di mata. Bagi Nurin, cinta tidak semudah melepaskan kata-kata. Dia rela menanti, biarpun disebut jangan, dikenang pun jangan.

"Kau mungkin tidak tahu,
 kasihku bagai di hujung nyawa."

Lalu antara mereka, ada yang terluka. Luqman menjauh bersama doa setelah Zamil mengundur diri. Liyana kembali demi mengutip salah sendiri. Dan Mylia pergi dengan keangkuhan. Jadi siapa yang akan mengikat setia kasih ini? Nurin hanya berserah.

Dia yakin... cintanya milik lelaki itu!






Senafas Rindu


Karya Damya Hanna

Terbitan ALAF 21 Sdn. Bhd. / Tahun 2007
Harga RM 19.90
‘Meskipun berjauhan
aku sentiasa dapat merasai
 getaran gemuruh di hatimu’

SINOPSIS YG TERDAPAT DI BELAKANG KULIT NOVEL
Tegarkah dia berdepan dengan kenyataan andai diri masih dihimpit kenangan lalu? Ke mana jua langkahnya dibawa, kisah duka yang pernah terpalit itu, amat sukar diluputkan daripada ingatan. Tanpa kata-kata perpisahan, Shafika kabur daripada pandangan mata. Lantaran itu, jiwa Fariz terus lumpuh tak keruan.

Bertahun lamanya memendam rasa, kemunculan Viviana menarik perhatian. Pertemuan pertama yang terjadi bagaikan dirancang. Fariz tidak mampu mengelak andai itu sejarah yang bakal terukir dalam episod kehidupannya. Shafika adalah kenangan dan kehadiran Viviana adakala mencuit hati lelakinya. Apakan daya, perbezaan adat dan agama menyekat diri untuk berangan-angan tinggi.

Disaat kemelut melanda diri dengan kebetulan yang tercipta, ada senafas rindu yang bertamu dengan kehadiran Siti Nur Ain. Fariz pasti.... sinar buatnya akan terserlah andai mereka tabah menghadapi dugaan.

Antara Shafika, Vivianna dan Siti Nur Ain... Fariz hanya mampu memilih satu. Namun, akan ada hati yang pasti terluka dengan keputusannya. Dia sekadar berserah.






Ternyata Cinta


Karya Damya Hanna

Terbitan ALAF 21 Sdn. Bhd. / Tahun 2008
Harga RM 19.90
‘Cinta kita yang sentiasa mekar
 tersemai di laman hati ini’

SINOPSIS YG TERDAPAT DI BELAKANG KULIT NOVEL
Pengalaman mengajar erti kedewasaan. Begitulah ibarat hidup Qasdina, tonggak harapan keluarganya. Dalam meniti usia remaja, dia bagaimanapun tidak dapat menolak hakikat yang dia juga punya cita-cita untuk digapai. Namun, demi adik-adik yang masih bersekolah dan ayah yang dibebani hutang, impian itu terpaksa dilupakan buat sementara waktu. Dia sebaliknya kini punya misi yang tersendiri! Memburu lelaki kaya!

ZARIEL - Lelaki pertama yang berjaya mencuri perhatian. Kacak, mewah dan romantis! Itu ciri-ciri kesempurnaan yang perlu ada pada lelaki idamannya. Tetapi Zariel tidak seperti yang disangkakan. Lelaki itu terlalu ego sehingga menjengkelkan hati nuraninya.

IQRAM - Kehadiran lelaki ini kerap kali mengganggu emosi. Qasdina jadi rimas sendiri! Tiada langsung kriteria lelaki pujaannya, namun peribadi Iqram yang penuh rahsia dan kesederhanaan sifatnya berjaya meruntun hati si gadis.

Ternyata, cinta itu terlalu indah. Namun, dia juga sedar hanya kejayaan menggapai cita-cita bakal melengkapkan kehidupannya. Jadi, mampukah dia mengorbankan impiannya demi cinta? Ikutkan hati, dia ingin memiliki kedua-duanya sekali! Dan dia tahu yang dia berhak kerana kebahagiaan itu adalah milik setiap insan. Cuma yang pasti, ketentuan ILAHI tetap membatasi segala..






Koleksi Novel Hanni Ramsul.............







Hanni Ramsul @ Rohani Sulong pernah memenangi tempat ketiga dalam Anugerah Pilihan Pembaca Popular~Berita Harian 2011 melalui novel PERGILAH AIR MATA. Sy bagi 5bintang utk novel nie....
best....best...best.......................




Setahu sy ada 3 novel karya Hanni Ramsul
1. Biarlah YM Berbicara.
2. Pergilah Air Mata.
3. Kuseru Rindu Itu.


Biarlah YM Berbicara
Karya Hanni Ramsul
Terbitan KAKI NOVEL ENTERPRISE
Harga RM 20.00
‘Andai ada ingkar di hati, menepis wujud di sisi.
Andai bibir kelu untuk hujani bicara indah pada kemarau hati…...
Aku rela jemari menjadi pengganti, menarikan irama indah cinta kita.
Biarkan saja YM yang terus berbicara……..’

SINOPSIS YG TERDAPAT DI BELAKANG KULIT NOVEL. 

Abang Kamal……………..Walau segunung cinta yang kau hadiahkan padaku, terasa tidak akan merawat pedih tingkahmu pada diri ini.Namun, mengapa ketulusanmu akhirnya memercik simpati di hati? Membuat hatiku berlagu sendu? Mengalun irama indah di hati…
Encik Firdaus…………Memandang wajahmu, mengapa debar sering bertandang? Cintakah itu? Sungguh aku tidak pasti, kerana, cinta memang tidak pernah wujud di hati ini.Dan, kalau bukan cinta kenapa pula cemburu sering mengejar langkah ini? Cemburu pada bahagiamu yang tidak bertepi…
Charming……….Siapa pun engkau, mengapa aku rasa begitu rapat padamu. Hatiku begitu hampir denganmu. Derai tawamu, membelai bahagiaku. Bicara tanpa wajahmu, membuat aku kelemasan menanggung rindu. Sungguh aku ingin wujudkanmu di alam nyata. Namun, keberanian tidak pernah muncul di hati ini, sedang citaku cuma satu. Menjadi suri di hatimu…
 Aku………Aku penasaran sendiri. Penasaran dalam mencari erti cemburu dan rindu. Mentafsir di mana letaknya, cinta, sayang dan simpati. Kelirunya pabila semua rasa berkumpul menagih pada hati yang satu. Sungguh aku penasaran melalui simpang siur permainan duniawi ini…








Pergilah Air Mata
Karya Hanni Ramsul
Terbitan KAKI NOVEL ENTERPRISE
Harga RM 28.00
‘Akan  kulepaskan jua air mata ini pergi…….
jauh……
sejauhnya…....
sehingga sepasang mata ini
tidak mampu ingat pada hangat titisannya dahulu.

SINOPSIS YG TERDAPAT DI BELAKANG KULIT NOVEL.
Noktah bahagia yang menjadi anganku, ternyata Cuma titik mula pada derita yang tidak bertepi. Sumpah bukan ini yang aku mahu. Sumpah juga, aku tidak pernah mahu membuat kau terseksa. Tidak pernah mahu merobohkan bahagiamu. Atas rasa bersalah, aku rela melihat kau menganyam bahagia bersamanya. Namun, mengapa perlahan-lahan layananmu member tanda tanya di hati ini? Mungkinkah kita sama-sama berkongsi satu rasa? Mungkinkah kita sudah sama-sama terpaut? Atau….mungkinkah segala yang berlaku tidak lebih hanya mainan perasaanku sendiri? Mungkin…..kerna aku yakin, bencimu tidak mungkin berubah saying. Bencimu padaku setinggi awan yang menyapu langit……SABRINA

Memang aku benci. Memang aku tidak pernah rela dengan takdir ini. Namun, kenapa tulusmu terus mengikat aku pada ikatan paling kubenci ini? Mengapa hati ini penasaran setiap kali kau menagih perpisahan yang pernah aku janjikan? Cintakah ini, apabila aku tewas tiap kali memandang wajahmu? Sayangkah ini, apabila hatiku digaru resah tiap kali aku cuba lari darimu? Mustahil cinta kerana cintaku sudah kusimpul kukuh di hati dia. Lalu, apa sebenarnya yang berlaku di antara kita? Bagaimana cara untuk aku hapus wajahmu yang terus menemani mimpiku? Di mana noktahnya mainan perasaan ini…….BADRUL.



Bagi yang dah baca novel PERGILAH AIR MATA nie boleh lah ke blog Hanni Ramsul utk baca special ending PERGILAH AIR MATA.





Ku Seru Rindu Itu
Karya Hanni Ramsul
Terbitan KAKI NOVEL ENTERPRISE
Harga RM 26.00
‘Cinta ini mungkin tidak layak
untuk mengintai ruang di hatimu,
sayang ini juga mungkin tidak pantas
untuk bersemi di lembah rasamu……

SINOPSIS YG TERDAPAT DI BELAKANG KULIT NOVEL.

Perkahwinan itu tiada kekurangan langsung. Hisyam bahagia menjadi suami kepada Idayu dan Idayu sepuluh kali bahagia bergelar isteri kepada lelaki yang dicintai sepenuh jiwanya itu, walau perkahwinan mereka bukan berlandaskan perasaan cinta pada mulanya. Kebahagiaan hampir menjadi sempurna dengan kehadiran seorang anak lelaki yang cukup keletah.

Namun di pihak Hisyam, bagai ada satu kekosongan di hatinya. Kekosongan yang dia rasakan perlu diisi dengan kehadiran seorang gadis manis yang bernama Maisara. Maisara mengajarnya erti rindu. Maisara juga berjaya membawa debar di hatinya apabila mata saling bertaut. Yakin, itu adalah cinta yang dicari, Hisyam nekad mahu bersama Maisara.

Namun…….. satu hakikat yang mula dia sedar, desakan demi desakan daripada Maisara agar Idayu disingkirkan di antara mereka, telah membuka satu dilema baru. Walaupun dia yakin hubungannya dengan Idayu hanya berlandaskan rasa tanggungjawab, satu kenyataan yang perlu dia hadapi…….dia tidak mampu untuk berpisah dengan Idayu.
Lalu, benarkah ada cinta yang mekar di hatinya untuk Maisara, dan benarkah juga hubungannya dengan Idayu hanya kerana tanggungjawab semata-mata? Mampukah dia menerima hancur sekeping hati milik Idayu dengan kecurangannya dan mampukah Maisara terus membawa bahagia di jiwanya? Siapakah sebenarnya yang benar-benar dia cinta?








maaf kiranya terdapat sebarang kesalahan sy di laman ini....Ini sekadar catatan buat diri sy.... pada sy setiap novel yg telah sy baca ,terdapat ayat2 yg sy suke ( dan terlekat di minda….) & mungkin ada sesiapa yg nk join sy.....wassalam......(*_<)