Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Sunday 22 January 2012

Jom belajar BAHASA KOREA......part 2



Jom belajar Bahasa Korea
Bahagian ke 2.


This time kite coba belajar nama panggilan dlm bahasa korea plak e'k!...
Dlm citer korea kite biasa dengar heroin akan panggil hero ia ngan panggilan 'oppa'....hehehee...apa maksudnya e'k????!...



Panggilan
  • Harabeoji : Datuk   
  • Halmeoni : Nenek
  • Appa /  A beoji : Ayah 
  • Eomma / omoni : Emak 
  • Hyung  : Abang {digunakan utk lelaki memanggil abang} 
  •  Oppa  : Abang  {digunakan utk perempuan memanggil abang}
  • Unnie : Kakak {digunakan utk perempuan memanggil kakak} 
  • Nuna : Kakak {digunakan utk lelaki memanggil abang}
  • Jeon : Saya (rasmi / lebih sopan kot)
  • Na : Saya / Aku (xrasmi / biasa digunakan) 
  • Dang shin : Kamu (rasmi)
  • Neo : Kamu (xrasmi / biasa diguna)




Ayat-ayat mudah
  • Saya tahu : Alayo
  • Saya tak tahu : Mollayo.
  • Saya sakit : Apayo
  • Tolong beritahu saya : Malhae juseyo
  • Tolong tuliskan : Sseo juseyo
  • Saya ada air : Mul i- sseo-yo
  • Saya ada kawan Chin-gu i- sseo-yo
  • Saya tak ada masa....  : Si-gan eop-sseo-yo


Perkataan korea

  • Ada : It-da
  • Ada : Isseoyo
  • Tak ada : Opseoyo
  • sangat : aju
  • geo-ui : hampir
  • gajang : yang paling
  • yang terbaik : je-il
  • especially : teuki
  • jae-mi seronok / fun
  • si-gan : masa / time
  • pal-li : cepat





Kahwin (weding)결혼
  • Pertunangan : Yakon
  • Pengantin perempuan : Shinbu
  • Pengantin lelaki : Shillang
  • Kek kahwin : Weding keiku
  • Hadiah kahwin : Weding sonmul
  • Bulan madu : Shinhon yohaeng







*******Sekiranya ada lagi ilmu yg boleh dikongsi bersama, akan adalah part 3 bg topik ini......Sekian..Annyeong-hi gaseyo 




{*_*} Mohon maaf sekiranya terdapat salah d silap sy di laman ini.......{^_^}





No comments:

Post a Comment