Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Sunday 22 January 2012

Jom belajar BAHASA HINDI




Jom kita belajar bahasa hindi. Bagi kipas-susah-mati filem hindi mesti dah tau serba sedikit bahasa ini kan.....kita mula dengan ayat-ayat yang biasa kita dengar dalam filem ye......dan beberapa perkataan asas.{hehehehe......macam terror aje aku nie....hehehe}....


  • Aap ka nam kya hai : Apa nama kamu?
  • Meri nam Suri Yanti Izz hai : Nama saya Suri Yanti Izz. 
  • Tum kaise ho? : Awak apa khabar?
  • Mein atchi hu : Saya baik (perempuan).
  • Mein atcha hu : Saya baik (lelaki).
  • kiya karti hai : Buat apa tu? 
  • Tum kiya hua : Kenapa dengan kamu?
  • Kuch nahi : Tak ada apa-apa.
  • Aap kaha se aie ho? : Dari mana awak datang?
  • Mein Perak se aie ho : Saya datang dari Perak.
  • Mein tumse pyar karti hoon : Aku cinta padamu (perempuan cakap).
  • Mein tumse pyar karta hoon : Aku cinta padamu (lelaki cakap).
  • Mein nafrat karti hoon : Saya benci kamu.
  • Mein tumse yaad hai : Saya ingat kamu / saya rindu kamu.
  • Kya aap ko Angrazi aati hay? : Adakah kamu faham bahasa inggeris?
  • Haan, Zaror : Ya, sudah tentu.



Asas
  • Larka : Budak lelaki
  • Larki : Budak perempuan
  • Logo : Orang
  • Gaun wala : Orang kampung
  • Admi : Lelaki dewasa
  • Aurat : Wanita
  • Bahen : kakak
  • Meri bahen hai : Kakak saya (perempuan cakap)
  • Mera bahen hai : Kakak saya (lelaki cakap)
  • Mera beti : Anak perempuan saya.
  • Mera beta : Anak lelaki saya.
  • Bhai : Abang
  • Nehi : Tidak
  • Khubsurat : Cantik
  • Pyar : Cinta
  • Pagal : Gila
  • Yaar : Sahabat
  • Dosti : Teman
  • Hum : Aku
  • Tum : Kamu
  • Suno : Dengar
  • Chup : Diam
  • Dil : Hati
  • Bas : Cukup
  • Sapna : Mimpi
  • Soja / sona : Tidur
  • Ji Haa : Ye, betul
  • Kya : Apa? 
  • Kya hua : Kenapa?
  • Khesei : Bagaimana?
  • Zaror : Sudah tentu.














{*_*} Mohon maaf sekiranya terdapat salah d silap sy di laman ini.......{^_^}






7 comments:

  1. woow.... unnie... jaemi blog u have...

    ReplyDelete
  2. Gamsahamnida....Sukriya....I do the best i can...{*_<} <3 <3 <3

    ReplyDelete
  3. sungguh menyenangkan belajar bahasa Hindi

    ReplyDelete
  4. hehee...yg sye ingat dlam lakonan shah rukh khan .. kajOl kata "Kya hai rahUl,kya hai ?"
    hihii..tu je lh d tau..hahaa

    ReplyDelete
  5. seronok belajar bahasa hindi ni harap semua orang suka

    ReplyDelete