Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Thursday 5 June 2014

KEK COKLAT KUKUS



Ini dia kek coklat kukus, resepi yang baru saya cuba buat minggu lepas....
resepi ni dah lama saya print, tapi tak pernah buat lagi... dari blog mana saya print pun, saya dah lupa (sorry sesangat pada pemilik asal resepi ni ye)... masa kemas2 almari semalam, saya terjumpa.... emmm..rasa nak buat... tengok kat dapur bahan2 untuk buat kek ni ada belaka.... hehehe...

apalagi projek pun bermulaaaa......dengan bantuan anak teruna saya yang sulung, kek ni siap lebih awal.... thank u abang izz....


 
atas kek ni merekah sikit.... mula la sy tertanya-rtanya, kenapa agaknya ye??? lepas tu sy terjumpa group resepi ringkas di fb.... sy tanyakan masalah sy ni, komen yang sy dapat, api kuat sangat sewaktu mengukus kek.... tapi sy berasa musykil la pulak... sy masak kek marble pun guna kadar api yang sama, tapi tak merekah.... emm.... apa silapnya.... semalam sy ada baca komen yang sama macam sy ni di group yang sama... ada komen / pendapat mengatakan terlebih letak soda bikarbonat kot... mungkin juga betul kot, sebab sy buat kek coklat je yang letak soda bikarbonat ni... kek minyak ngan kek marble tak ada soda bkarbonat.... dan tak merekah.... lain kali sy nak bagi sikit aje soda bikarbonat ni... nak tengok merekah ke tidak??? 

kat atas kek ni abang izz ada minta saya taburkan coklat rice... saya pun tabur la... lepas tu baru saya teringat... kek ni nak dikukus, jadi coklat rice akan cair la kan... hurmmmm... dah lupa nak buat macam mana kan... patutnya saya tabur waktu dah siap kukus...  


macam potongan belacan je..... hehehe... 
sebenarnya saya dah buat rekod untuk diri saya sendiri... 
saya dah bakar dan kukus 2 jenis kek dalam satu hari...huhihuhi.... 
satunya kek coklat ni, dan yang kedua saya bakar kek marble dolu2.... sebabnya suami saya tak suka kek coklat, jadi saya bakarkan kek marble.. 
dah alang2 ada pembantu yang terbaik.. 
jadi proses membuat kek ni sangat lancar....  


ni gambar kek marble dolu2 tu...

kali ni saya guna warna merah, hijua, kuning dan coklat.....
makin lama, makin seronok saya rasa.... mewarnakan kek marble ni....

sebelum saya lupa, ni resepi kek coklat kukus...


bahan2 (untuk sebiji kek)

·      3 biji telur

·      1 1/3 cawan gula

·      1/2 cawan susu cair

·      1/2 cawan minyak masak (sebaiknya minyak jagung)

·      1 cawan air sejuk (beku tempat ais)

·      1 sudu teh perasa vanila

·      1 1/3 cawan tepung gandum

·      1 cawan serbuk koko

·      1 sudu teh baking powder

·      1 sudu teh soda bikarbonat


cara2 menyediakannya.

1.     Sediakan kukusan dan jerangkan.

2.     Sekalikan tepung, serbuk koko, baking powder dan soda bikarbonat dan ayak bersama.
3.     ketepikan.

4.     Di bekas yang lain, pukul telur hingga kembang.

5.     Masukkan gula dan pukul lagi.

6.     Masukkan minyak dan susu. Pukul sebati.
7.     Masukkan air sejuk, perasa vanila dan pukul rata.

8.     Masukkan pula bahan yang diayak bersama tadi, sedikit demi sedikit sampai habis.

9.     Tuang adunan ke dalam loyang dan bolehlah di kukus dalam 30 ke 45 minit....





 p/s secara jujurnya kek coklat ni ada rasa pahit sikit.... sikit je... saya tak tahu le kenapa.... hurmmm.. nampaknya saya kena cari resepi kek coklat yang lain, sebab yang ni tak berapa menepati selera saya.... tapi abang izz tu makan sampai habis... hehehe.... dia kata sedap, pahit tu tak apa, sikit je.. tak terasa sangat.... apa-apa pun dia memang minat sangat kek coklat ni.... semua kek coklat yang dia pernah makan, dia kata sedap..... ye la kan selera orang tu lain-lain..... 

Ok, selamat mencuba......
jangan lupa 'practise make perfect'...

(^_<)





No comments:

Post a Comment